Към съдържанието


Що е то ел. инсталация на скутер? И има ли място ксенона там?


  • Please log in to reply
26 отговора на тази тема

#1 RIYA_VIK

RIYA_VIK

    НАЧИНАЕЩ

  • Активни
  • PipPip
  • 631 Мнения:
  • МестонахождениеСтара Загора

Публикувано 06 December 2009 - 15:48

  Предварително се извинявам ако темата не е за този раздел. Ако е така, моля да бъде преместена на подходящото място.

  Увод.

Следващото описание се отнася за повечето  ел-инсталации на скутери, но не и за всички и за да не се връщаме отново към този въпрос трябва да кажа, че описаните по-долу методи и варианти са валидни за повечето но не за всички скутери и преди да се предприема каквото и да било, предварително трябва да се уверите, че при Вас е именно такъв принципа на работа на електрическата инсталация. Под електрическа инсталация трябва да се разбира генератор, акумулатор и потребители, тоест цялото  електро-оборудване на скутера без запалването.

И така. Започваме с генератора.Той се състои от три намотки.

Първата: Навита с тънък проводник изолирана с трансформаторна лента. От нея излизат един или два проводника директно към комутатора на запалването. Тази намотка е отделна и няма никакво отношение към електрическата инсталация на скутера. По тази причина скутера прекрасно пали и върви без акумулатор и без нищо да свети по него. Тук е мястото да разсеем  заблудата на някой хора, които смятат, че допълнителното натоварване ще доведе до лошо палене, слаба искра и т.н. Дори и цялата ел. инсталация да е напълно повредена, запалването ще работи.

Втората: Това е основната намотка. Тя е и основният източник на напрежение за всички консуматори. Навита е на няколко бобини с относително дебел проводник.

Третата: Това е регулиращата намотка. Понякога се явява продължение на основната и е навита със същия проводник.

Всъщност това е всичко за генератора. Там няма нищо друго интересно. Само още малко магнити и един датчик на запалването, който за момента не представлява интерес за нас.

  Продължаваме със регулатора.

Много хора го бъркат с комутатора. Комутатора е електронен блок към запалването и към останалата част от схемата няма отношение.

Регулатора още го наричат "реле за напрежение" или "реле-регулатор", което също не е вярно. Реле-регулатори се използват съвместно със генератори, които имат възбудителна намотка а такава при скутерите няма.
Съвременния скутерен регулатор не съдържа никакви релета и се състои от маломощен изправител и проста електронна схема с тиристор или симистор, който регулира напрежението на регулиращата намотка.

Една примерна схема на такъв регулатор:

Публикувано изображение



Накратко регулирането изглежда така:

След запалването на двигателя, напрежението започва да се повишава и щом достигне зададените, примерно 14.2V се включва схемата за регулиране. На регулиращата намотка се подава част от напрежението от основната намотка. В резултат на действието на индукцията и противофазата се намаля ЕДС в основната намотката и напрежението спада.

Плюсовете на тази схема са много. Простота, компактност, ниска цена, малко топлоотдаване голяма надеждност. Но има и минуси, нисък КПД, променливо напрежение на изхода, напрежението силно плува от 6-7V до 17-18V. Всичко това не е важно за електрическите лампи за които е и  направена основната намотка на генератора. Така, че тази схема може да се счита за идеална за един скутер без тунинг.

За зареждане на акумулатора се използва постоянно напрежение изработвано от маломощният изправител в регулатора. Обикновено този ток не е по-голям от 2-3 ампера.

Прочетох много съвети от "специалисти", които съветват да се свърже всичко към акумулатора. Тези, които дават такъв съвет нямат и ни най-малка представа от работата на електрическата инсталация на съвременния скутер.

  Резултата е плачевен. От начало всичко работи, акумулатора отдава своята енергия вместо да се зарежда, и според степента на разряда се увеличава натоварването на регулатора, той прегрява и в крайна сметка изгаря.
Съвременните регулатори не подлежат на ремонт, а купуването на нов струва не малко пари.
Радостното в тази ситуация е само едно, че повечето съвременни регулатори имат защити от претоварване, както температурно така и по мощност. Така, че обикновено всичко завършва с един силно разреден акумулатор.

Това беше всичко за принципа на работа. Да преминем към проблемите.

1. Променливо напрежение вместо постоянно.
2. Напрежението силно се променя от оборотите на двигателя.
3. Мощността на регулатора на постоянното напрежение е много малка.
4. За включването на някои консуматори (например ксенон) се изисква значителна мощност, която не може да се обезпечи.

  Всичко това стандартната система на скутера не може да реши, а и тя не е предназначена за това.

  За да се получи всичко това а и повече от това най-простото решение е да се преработи скутерната система като автомобилната.
При автомобила всичко е по-просто,генератор-акумулатор-потребител и всичко паралелно. Но там генератора е друг, с възбудителна намотка и съвсем друг регулатор.



Преработка:

За да направим такава система ще ни трябва да направим нов регулатор и да включим всички консуматори паралелно на акумулатора и генератора. Най-голям проблем представлява направата на новият регулатор.

Вариантите за регулатор са три:

1. Линеен регулатор.
2. Импулсен регулатор.
3. Шунтиращ регулатор.

Първия тип в нашия случай не е подходящ, поради ниския КПД (около 50%, останалите 50% се отделят във вид на топлина), тесния диапазон на входното напрежение и голямото нагряване.

Вторият тип е идеалния за нашия случай. Най-висок КПД, ниско топло-отдаване, широк диапазон на входните напрежения, но има и минуси. Да се намери такъв регулатор е доста трудно, а да се изработи в домашни условия е сложно и скъпо.

Ето една схема на такъв регулатор:

Публикувано изображение


Третия тип (шунтиращ), ние ще използваме именно него. Такива регулатори се използват масово на някой големи мотоциклети и на повечето двигатели за лодки.

Ето и една примерна схема на шунтиращ регулатор:

Публикувано изображение


Принципа на работа на такъв регулатор общо взето е следния:

  При достигане на зададеното напрежение (в нашия случай 14.2V), регулиращият елемент, тиристор или симистор дава на късо основната намотка и напрежението изработвано от нея спада приблизително да 0V в следствие на което тиристора или симистора се запушва и напрежението отново се вдига. Това се повтаря с голяма честота и в резултат на изхода на регулатора се получава импулсно напрежение, което се изглажда от ел. кондензатор и акумулатора.

Много сигурно ще кажат, че такъв начин на даване на късо за генератора е недопустим и може да доведе до запалването му. Тук всичко опира до типа на генератора. На скутерите се използват магнет-генератори а те имат едно положително свойство, че токът във веригата на намотката се ограничава от нейната индуктивност. При даване на късо на намотката нейната индуктивност ще бъде толкова голяма, че ще влияе на магнитното поле и то в обратна посока и в резултат ЕДС в намотката ще бъде толкова малка, че няма да причини някакви повреди.

Генератора на скутера при това не изгаря, но има малък проблем и това е основния недостатък на този регулатор. Противодействието между магнитното поле на намотката и постоянните магнити има някаква сила в резултат на което се повишава натоварването на двигателя.

При 2Т двигатели това е незабележимо но при 4Т-едноцилиндров двигател се забелязва. Там и без това коляновият вал минава цял оборот по инерция а и генератора го спира. Все пак падането на мощността е незначително и се забелязва главно в снижаване на оборотите на празен ход.

Затова пък този регулатор има много предимствата. Прост, компактен, надежден,евтин,отделя малко топлина, много точно държи изходното напрежение и има широки граници на входното и изходното напрежение. И най-важното при определен режим на работа, когато напрежението на генератора е по-ниско от зададеното (включени много консуматори, ниски обороти), регулатора не се включва и КПД е 100%.

Следващия проблем е в генератора. Обикновено единият край на основната намотка е свързан с масата директно в генератора. Значи трябва да отворим генератора, да откачим края, който е на маса и да го изведем навън с отделен проводник. Този проводник и другия (обикновено е свързан към ключа за фара) ще бъдат изхода на основната намотка и вход на регулатора.



И на края ето как трябва да изглежда преработената ел. инсталация на скутера:

Публикувано изображение

.
Тази схема е идеална за ксенон. Ще обясня накратко как работи всичко това
При ниски обороти всички консуматори се захранват от акумулатора. С нарастването на оборотите в определен момент напрежението на генератора ще превиши това на акумулатора и ще започне зареждането му и всички консуматори ще бъдат захранени от генератора, което и на нас ни трябваше.

Да предположим, че в даден момент включим ксенона. Получава се рязко повишаване на потребяваната мощност и генератора вече не е в състояние да захранва а се включва акумулатора. След запалването мощността спада и генератора отново зарежда акумулатора и захранва консуматорите.

Мисля, че това е всичко и сега могат да се монтират на скутера допълнителни консуматори и акумулатори. Само не се увличайте, все пак това е скутер а не подвижна електроцентрала.  :D :D

На тези, които се решат да направят всичко това желая успех.

Аз съм направил тази преработка на инсталацията на моя Китайски скутер и всичко работи прекрасно.

П.П. Използвани са материали от Руски и Украински сайтове и най вече от тук: http://www.moto.com.ua





Търсиш тунинг части? STAGE 6,MALOSSI,POLINI,LEO VINCE, DELLORTO, YASUNI, GIANELLI? Искаш части от SCOOTER ATTACK или SCOOTER CENTER? Ще ги намериш в магазин SCOOTER HOUSE! гр. София, кръстовището на бул. Константин Величков и бул. Сливница, тел.: 0894 23 63 63, skype: scooterhouse.net, mail: scooterhouse.net@gmail.com. ОЧАКВАМЕ ВИ!!!

#2 Jaotnotu

Jaotnotu

    НАЧИНАЕЩ

  • Активни
  • PipPip
  • 582 Мнения:
  • МестонахождениеМорската Столица

Публикувано 10 December 2009 - 21:10

Браво колега.Много грамотно написано!
Продавам Опел Вектра А на части

http://www.opelclub-...showtopic=65541

#3 RIYA_VIK

RIYA_VIK

    НАЧИНАЕЩ

  • Активни
  • PipPip
  • 631 Мнения:
  • МестонахождениеСтара Загора

Публикувано 10 December 2009 - 21:30

Цитат

незнам на колко години си,но си се справил добре.

Ами просто цъкни на ника ми и ще видиш на колко години съм.

#4 IAmLegend

IAmLegend

    НОВ ПОТРЕБИТЕЛ

  • Активни
  • Pip
  • 209 Мнения:

Публикувано 10 December 2009 - 22:54

С голям кеф чета теми подобни на тази. Евала!

#5 RIYA_VIK

RIYA_VIK

    НАЧИНАЕЩ

  • Активни
  • PipPip
  • 631 Мнения:
  • МестонахождениеСтара Загора

Публикувано 11 December 2009 - 20:35

Цитат

Усетих аз,че няма да си 93 набор :)

Ако само знаеш, как искам ЕГН-то ми да започва с това число, ама не става. Живота си върви и заминава.

Давайте идеи за теми с подобен характер, Какво Ви е интересно и какво искате да разнищим тук?

Готов съм да направя подобна тема по всеки въпрос, свързан със скутерите.

#6 RIYA_VIK

RIYA_VIK

    НАЧИНАЕЩ

  • Активни
  • PipPip
  • 631 Мнения:
  • МестонахождениеСтара Загора

Публикувано 11 December 2009 - 22:01

Цитат

Аз лично бих искал да видя принципна схема на комутатор,обикновенно реле за време ( както при нагревателите на задните стъкла на някой коли) и реле за мигачи(обикновенно),просто нямам излишни релета да ги счупя да си сваля схемата.

Не разбирам какво имаш предвид, като казваш, "принципна схема на комутатор", (за какво се използва и какво превключва) и след това "реле за време". Що се отнася до релетата за мигачи, това са обикновени мултивибратори от най- прост вид.

Уточни въпроса си.

#7 R@dY/w33

R@dY/w33

    НОВ ПОТРЕБИТЕЛ

  • Активни
  • Pip
  • 3 Мнения:

Публикувано 08 October 2010 - 19:30

аве пи4ове скутера ми не развива обороти варви с 50, няма ограни4ител никаде смисал карал сам го без гарне не варви пове4е,няма на вариатора  това зна4и  4е сигурно е в електрониката .Мога ли да направя нешто!!!!!! пи6ете моляя!!!

#8 RIYA_VIK

RIYA_VIK

    НАЧИНАЕЩ

  • Активни
  • PipPip
  • 631 Мнения:
  • МестонахождениеСтара Загора

Публикувано 08 October 2010 - 19:49

Цитат

аве пи4ове скутера ми не развива обороти варви с 50, няма ограни4ител никаде смисал карал сам го без гарне не варви пове4е,няма на вариатора  това зна4и  4е сигурно е в електрониката .Мога ли да направя нешто!!!!!! пи6ете моляя!!!

Можеш разбира се, да направиш много неща.

На първо място, можеше да прочетеш по-съсредоточено заглавието на тази тема и да разбереш, че въпроса ти няма  никакво отношение към разискваната тук материя.

На второ място можеше да наблегнеш по-сериозно на учението, защото написаното от теб е меко казано напълно неграмотно.

И на трето място ..... да не продължавам, надявам се да се сетиш сам. 



#9

  • Guests

Публикувано 18 January 2011 - 20:18

Znachi az iskam da popitam na moq skute ne mi rabotqt Farovete kru6kite sa si zdravi a i nqma razka4en kabel ako nqkoi znae ne6to da pi6i

#10 VanIor

VanIor

    НОВ ПОТРЕБИТЕЛ

  • Активни
  • Pip
  • 1 Мнения:
  • МестонахождениеРоссия

Публикувано 13 December 2011 - 09:06

От години се говори за "невероятното" руско училище. А в нашия град има и други училища, който дават също толкова добра /ако не и по-добра/ подготовка на децата, и то без да има тестове за прием. За съжаление много родители робуват на манията децата им да учат в гореспоненатото училище не толкова заради знанията, които се получават там, а заради самото име. Заслужава ли си да ограбваме детството на децата си само зада задоволим собственото си его?

#11

  • Guests

Публикувано 24 June 2012 - 15:29

Дали не е възможно да се преработи схемата и да не трябва да се отваря гнератора и да се отделя единия полюс на намотката от масата .

#12 ilko397

ilko397

    НАЧИНАЕЩ

  • Активни
  • PipPip
  • 570 Мнения:
  • МестонахождениеРусе

Публикувано 25 June 2012 - 08:07

Доста грешки и в описанието и в работата на магнет-генератора.

Няма такава "регулираща" намотка.  Магнета си е двуфазен ,променливотоков , с РАЗЛИЧНИ по капацитет изходни фази.
Най-просто обяснено , има "силна" и "слаба" фаза, и двете влизат в реле-регулатора, схемата е така замислена ,че се използва 100% от капацитета на "слабата" фаза , и около 60-70% от "силната" фаза. Двете фази са с противоположни синусоиди и след ограничаването към акумулатора се подава постоянно регулирано напрежение.  Остатъка от "силната" фаза , НЕ ИЗПРАВЕНО и НЕ РЕГУЛИРАНО се подава към ключовете за управление на светлините , и се захранва фара и задния габарит . Тези крушки работят с променлив нерегулиран ток, точно затова е и примигването на фара на ниски обороти както и ефекта със засилването на светлината с подаване на газ. Поради тази причина директното връзване на ксенон към оригиналната инсталация е безрезултатно. Мощността на фаровата крушка също играе ролята на регулатор ,затова и производителя на всеки скутер е указал точно колко вата крушка трябва да се използва , това не е случаен каприз ,а осигурява нормалната работа на цялата инсталация.

Колегата предлага да се промени схемата от частично регулирана ,към пълно регулирана (както е на мотоциклетите) . Така ще има постоянно регулирано напрежение така необходимо за работата на ксенона.  Само ,че забравя за разликите във фазите ,при мотоциклетите фазите са еднакви и обикновено три. Тоест ,за да се осигури наистина оптимална работа трябва да се изработи специален регулатор и изправител на напрежението. Не се съмнявам ,че преработената инсталация в неговия скутер работи, но "излишния" ток от силната фаза се преобразува в никому ненужна топлина ,вместо да се усвой ефективно. При положение ,че и в оригиналната схема , всички консуматори (без фара и задния габарит)  се захранват
точно от онези 2-3 ампера подавани към акумулатора , да се закачи и ксенона изчерпва възможностите на генератора. Дано по-ефективния реле-регулатор компенсира.
Има доста модели скутери със много по-подходяща ел. инсталация за монтаж на ксенон, като Априлия Ср-дитеч, Малагути Ф-12/15 дижитал, Аерокс след 2004 г. ,почти всички модели Пежо след 2003 г. ......  .На тези модели са монтирани трифазни магнет-генератори  и фара се захранва с изправено и регулирано напрежение.

#13 RIYA_VIK

RIYA_VIK

    НАЧИНАЕЩ

  • Активни
  • PipPip
  • 631 Мнения:
  • МестонахождениеСтара Загора

Публикувано 25 June 2012 - 16:55

Цитат

Доста грешки и в описанието и в работата на магнет-генератора.

Няма такава "регулираща" намотка.  Магнета си е двуфазен ,променливотоков , с РАЗЛИЧНИ по капацитет изходни фази.
Най-просто обяснено , има "силна" и "слаба" фаза, и двете влизат в реле-регулатора, схемата е така замислена ,че се използва 100% от капацитета на "слабата" фаза , и около 60-70% от "силната" фаза. Двете фази са с противоположни синусоиди и след ограничаването към акумулатора се подава постоянно регулирано напрежение.  Остатъка от "силната" фаза , НЕ ИЗПРАВЕНО и НЕ РЕГУЛИРАНО се подава към ключовете за управление на светлините , и се захранва фара и задния габарит . Тези крушки работят с променлив нерегулиран ток, точно затова е и примигването на фара на ниски обороти както и ефекта със засилването на светлината с подаване на газ. Поради тази причина директното връзване на ксенон към оригиналната инсталация е безрезултатно. Мощността на фаровата крушка също играе ролята на регулатор ,затова и производителя на всеки скутер е указал точно колко вата крушка трябва да се използва , това не е случаен каприз ,а осигурява нормалната работа на цялата инсталация.

Колегата предлага да се промени схемата от частично регулирана ,към пълно регулирана (както е на мотоциклетите) . Така ще има постоянно регулирано напрежение така необходимо за работата на ксенона.  Само ,че забравя за разликите във фазите ,при мотоциклетите фазите са еднакви и обикновено три. Тоест ,за да се осигури наистина оптимална работа трябва да се изработи специален регулатор и изправител на напрежението. Не се съмнявам ,че преработената инсталация в неговия скутер работи, но "излишния" ток от силната фаза се преобразува в никому ненужна топлина ,вместо да се усвой ефективно. При положение ,че и в оригиналната схема , всички консуматори (без фара и задния габарит)  се захранват
точно от онези 2-3 ампера подавани към акумулатора , да се закачи и ксенона изчерпва възможностите на генератора. Дано по-ефективния реле-регулатор компенсира.
Има доста модели скутери със много по-подходяща ел. инсталация за монтаж на ксенон, като Априлия Ср-дитеч, Малагути Ф-12/15 дижитал, Аерокс след 2004 г. ,почти всички модели Пежо след 2003 г. ......  .На тези модели са монтирани трифазни магнет-генератори  и фара се захранва с изправено и регулирано напрежение.

Нямам думи. Удивен съм.

#14

  • Guests

Публикувано 01 July 2012 - 19:42

Направих схемата на шунтиращия регулатор  и всичко работи перфектно. Сега ще го монтирам в един алуминиев профил и ше го залея с нещо и ще го закача на Yamaha xt.

#15 Menian

Menian

    НОВ ПОТРЕБИТЕЛ

  • Активни
  • Pip
  • 60 Мнения:
  • МестонахождениеCopenhagen

Публикувано 05 December 2012 - 18:35

Публикувано изображение

Здравейте! Мисля, че в тази тема открих отговора на един въпрос/проблем. Купих си нова крушка (лявата от картинката) и просто не свети (*: Има ли начин да я накарам да свети, без да се бъркам много с ток или е по-добре да си сменя на старата и да не се правя на гъзар? Явно подаването на ток не е достатъчно да грейна в синьо.

#16 alma359

alma359

    НОВ ПОТРЕБИТЕЛ

  • Активни
  • Pip
  • 1 Мнения:

Публикувано 28 December 2012 - 22:26

Здравейте,
Използвах третата схема и работи перфектно с два ксенона на китайски скутер!
Единствения проблем е само, че фаровете светят много силно... Ще трябва да ги регулирам по-надолу.
Работи супер, благодаря за схемата и съветите.

#17 ILiyan

ILiyan

    НОВ ПОТРЕБИТЕЛ

  • Активни
  • Pip
  • 10 Мнения:

Публикувано 01 May 2013 - 14:56

Няма ли някой да почне да ги изработва тези регулатори и да ги продава? За такива като мен, на които не им се занимава :)

#18 dobatavision

dobatavision

    НОВ ПОТРЕБИТЕЛ

  • Активни
  • Pip
  • 27 Мнения:
  • Скутер:aprilia sr 1993

Публикувано 10 May 2013 - 10:00

Здравейте колеги !
Не мога да пускам тема и ще ползвам тази като най-подходяща за въпроса ми !
Колко Ампера акумулатор да си сложа на скутера aprilia sr 1993 50cc ? 5A ,6,7...

#19 plazzzma

plazzzma

    НОВ ПОТРЕБИТЕЛ

  • Активни
  • Pip
  • 180 Мнения:

Публикувано 05 July 2013 - 15:51

каква трябва да е схемата на скутер от магнета излизат 4 кабела и отиват към реле регулатора от бубината-комутатор защото ми е бубина комутатор излиза 1 кабел отива към този регулатор и към клуча (раздвоен скутера е 2 тактов китаиски и си пали и така но искам да вържа мигачи стартер и стоп и фар имате ли примерна схема на такъв скутер

#20 vvk79

vvk79

    НОВ ПОТРЕБИТЕЛ

  • Активни
  • Pip
  • 1 Мнения:

Публикувано 28 August 2013 - 14:20

Здравейте, интересува ме някаква принципна схема на стартер за скутер.




1 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 1 гости, 0 анонимни