•         

Съобщение

Присъединете се в официалната FACEBOOK група на СКУТЕР КЛУБ БЪЛГАР?Я- ТУК
Присъединете се в групата само за покупка и продажба на скутери и части във FACEBOOK - ТУК

Електрически мотопед (скутер) Jonway MSG 1000 W – впечатления и подобрения

електрически скутер електрически мотоциклет

#1 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

30 октомври 2019 - 14:24

Здравейте,
Преглеждам периодично форума и отдавна се каня да отворя тема за електрическите скутери/мотопеди. От миналия сезон карам Електрически мотопед (скутер) Jonway MSG 1000 W и като цяло съм фен на електрото. Нямам опит с ДВГ моторите за скутери, мотоциклети и подобни. В темата искам да споделя впечатления от скутера, както и подобренията, които съм направил и планирам да направя. Ще се радвам да намеря електроентусиасти и въобще надявам се да е полезна тема, предвид навлизащите електрически превозни средства.

Това са параметрите е скутера, закупен нов от вносителя Елмотив ООД.
Не успявам да пусна снимки, ще се пробвам по-надолу.

Параметри
Двигател:     постоняннотоков, безколекторен
Номинална мощност: 1000 вата                                                
Максимална мощност: 1500 вата                                                      
Контролер: синусоидален, 60 V 1500 вата      
Батерии:  60 V 20 Ah, оловно-киселинна, силиконова (гелова), тягова                                                      
Пробег (60 V 20 Ah): 50 ± 5 км.*                                                    
Зарядно устройство: 60 V 3 A      
Време за зареждане:        4 - 5 часа        
Максимална скорост:       45 км/ч  
Окачване:       предни и задни хидравлични амортисьори  
Други:             задна скорост, регулируемо окачвне, място за багаж под седалката, LED светлини
Джанти/ Гуми:12 инча алуминиеви ; 120/ 70/ 12
Спирачки: предни и задни хидравлични дискови спирачки
Светлини: светодиодни - габаритни, къси и дълги
Общо тегло: 100 кг. / 220 кг. технически допустима маса

В момента е на 6500 км, направени от Април 2018 до сега. Ползвам скутера ежедневно в София за ходене до работа, което е около 25 км в двете посоки. Регистриран е в КАТ.

Като цяло впечатленията ми са положителни. Миналата година го карах в оригиналният му вид до средата на Ноември. Пробегът е ОК – до 50 км с едно зареждане, скоростта на равен участък е до 55 км/ч, което в началото ми изглеждаше малко, но е достатъчна за нашите пътища. С тази скорост обаче не е приятно да се кара по Цариградско шосе, бул. Брюксел и подобни ...

scooterhouse.net

#2 kappo

kappo

    СУПЕР ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • МОДЕРАТОР
  • 5917
  • Скутер:GSX-R750

30 октомври 2019 - 20:19

Звучи доста прилично,като харектеристики.Ако и цената му е под 1500 ще е перфект.
Качи снимки да го видим.
Nunquam petrorsum, semper ingrediendum!

#3 Мит

Мит

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 147
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Honda SH300i

04 ноември 2019 - 11:42

Един скутер трябва да може да върви с трафика в София т е да вдига 80/90  км , иначе е некомфортно и ми се струва по-опасно. Не, че не става, но с такъв скутер по-скоро се изключват големите булеварди, околовръстното,, селата квартали на София и т н .
Виж за центъра е направо супер :)
Не правят ли по- мощни китайчета?

#4 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

06 ноември 2019 - 13:51

Продължение,
малко снимки, от интернет са, но това е скутерчето.

 Scooter1.jpg   31kb   1
 Scooter2.jpg   36,73kb   1

Един скутер трябва да може да върви с трафика в София т е да вдига 80/90  км , иначе е некомфортно и ми се струва по-опасно. Не, че не става, но с такъв скутер по-скоро се изключват големите булеварди, околовръстното,, селата квартали на София и т н .
Виж за центъра е направо супер :) ...
Да, действително с 55 км/ч избягвах големите булеварди. Като  момента съм вдигнал скоростта до 70 км/ч, ще я вдигна още до 80 може би, след като подменя контролера и коригирам с няколко клетки повече новата батерия.

В оригиналния вид скутера е подходящ за градска среда, ускорението при тръгване също не е добро. За съжаление оловните батерии са най-евтиния вариант, но имат недостатъци. Най-големият им проблем е, че имат малък живот (до 300 цикъла), което в общи линии означава, че в края на първия сезон при ежедневно плозване от 30-35 км капацитета им пада на 70%. Т.е.с оловни батерии мотопедът е ОК дългосрочно при ежедневен пробег 5-10 км, при което няма да има нужда от нови батерии 4-5 години.

#5 kappo

kappo

    СУПЕР ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • МОДЕРАТОР
  • 5917
  • Скутер:GSX-R750

06 ноември 2019 - 15:53

Как успя да вдигнеш скоростта от 55км до 70км?
Nunquam petrorsum, semper ingrediendum!

#6 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

06 ноември 2019 - 22:15

Бях замислил ъпгрейд така или инъче, но се наложи да го направя по-рано още на около 6000 км. Причината е, че капацитета на оригиналните оловни батерии намаля значително и трудно правех 30 км с едно зареждане. Което не ме устройва за ежедневно придвижване до работата. Въпреки, че ги щадях, зареждах ежедневно, след охлаждане и т.н. – просто такива са им възможностите.

Вариантите за повече цикли заряд/разряд, които са обосновани с разумни цени в момента са LiIon (около 800 цикъла), LiFePO4 (около 2000 цикъла) или LTO батерии (около 15000) – различни технологии литиеви батерии, с по-ниско тегло, повече мощност и т.н. Предлагат се много варианти с китайски произход, прегледах и офертите на няколко български производители, които ги асемблират, но накрая прецених, че най-добре е да си сглобя сам пакет, по мои критерии, размери и параметри. Китайските пакети, примерно от AliExpress са от елементи с много ниско качество, доколкото разгледах чуждите форуми много често и окабеляването им не е ОК, което е един излишен риск и пак трябва да я преправяш. Българските производители пък ми предложиха цена, която ми изглеждаше висока, при положение, че имам някакви базови познания по електроника и не виждам смисъл да я плащам и пак да има риск от некачествени елементи и сглобка.

Относно скоростта – при безколекторните двигатели скоростта (оборотите) е пропорционална на напрежението. Т.е.ако вдигнеш напрежението ще се вдигнат оборотите, съответно скоростта. Другия вариант е да смениш електродвигателя с такъв с повече обороти/волт (kV). В моя случай тествах хъб мотора и до 72-76 волта показа нормална работа, температура и т.н. Затова го оставих и реших да подменя контролера и батерията.

За батерия се спрях на LIFePo4 - 22 или 24 клетки от 30 AH, с максимален ток до 100 ампера, от китайски, изпитан доставчик. Оказа се малко по-трудно да се направи надеждна, здрава и непромокаема конструкция, но след няколко варианта се получи добре. Първият сглобен вариант е 22 клетки х 3,2 V = 70,4 V – номинално. Т.е. от 60 V вдигам захранването на 70,4 V. Тествам от 800 км и скоростта по равен участък е до 70 км/ч, по нагорнище не пада под 45, а ускорението при тръгване е напълно задоволително. Не съм карал обаче нормален мотор или скутер за да направя сравнение ?. Пробегът с едно зареждане при каране моя стил е над 60 км – напълно достатъчно за Софийските ми маршрути. Надявам се след два сезона пробегът да не е паднал наполовина, но ще видим. Би трябвало да е ОК и по-добре от литиево-йонните клетки. Също планирам да добавя още 2 клетки и да вдигна напрежението на 76,8 V. Клетките се свързват последователно в пакет, а цялата сглобена батерия се управлява от електроника (BMS). Електрониката не позволява презареждане, преразреждане и осигурява мониторинг на клетките, напрежението, тока, температурата и т.н. Всички литиеви батерии са много претенциозни относно зареждане и презареждане, като надхвърлянето на определени стойности е ключово за живота им. Примерно разряд под 2 волта на една клетка прецаква целия пакет.

Контролера така и не го смених, въпреки че поръчах от KLS-S серията на Kellycontroller. Но и това ще стане като прибера скутера за зимата. Освен всякакви ръчни настройки, този контролер има функция за зареждане (регенериране) на батерията, което е интересно.

https://kellycontrol...com/shop/kls-s/


Малко снимки - не можах да закача линкове от Google Photos



#7 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

06 ноември 2019 - 22:36

? още няколко снимки.
?ма още за довършване - багажното отделение (в което за щастие остана място за каска) трябва да се изолира и уплътни. LCD дисплея мисля да го вкарам под стъклото и да разкарам аналоговия скоростомер и километража.

Новата батерия може да се вади лесно - което ще е добре за презимуването, понеже не държа моторетката в гараж. А с втора батерия със същите размери (която влиза под седалката) може да се удължи на 120 км пробега.



#8 ЧеЗе

ЧеЗе

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 76

06 ноември 2019 - 23:00

Здравей, интересува ме колко ти излезе новата LIFePo4 батерия с доставка до БГ? ? аз карам електрически скутер Motoretta с хъбдвигател на Бош с номинална мощност 1500W. При контролера има една букса, която е за ограничаване на скоростта. Когато е включена мисля е до 25км, но като я разкача имам чувството, че пак имам ограничител на 45 км/ч. Стигам бързо до там и изведнъж спира да набира. Ще ти снимам контролерада кажеш ако е оганичена скоростта дали има друг начин за промяна освен с буксата. ?мам скутера от скоро, но за 600 км съм адски доволен особено от ускорението 0-30 км. На светофарите не им се вярва на повечето коли, но искам и аз поне 70 км/ч да мога да развивам. С гелови акумулатори съм и разбираемо за сега се държат добре, но като започнат да си отиват искам и аз да мина на LIFePo4.

#9 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

07 ноември 2019 - 09:03

Здравей, интересува ме колко ти излезе новата LIFePo4 батерия с доставка до БГ? ? аз карам електрически скутер Motoretta с хъбдвигател на Бош с номинална мощност 1500W. При контролера има една букса, която е за ограничаване на скоростта. Когато е включена мисля е до 25км, но като я разкача имам чувството, че пак имам ограничител на 45 км/ч. Стигам бързо до там и изведнъж спира да набира. Ще ти снимам контролерада кажеш ако е оганичена скоростта дали има друг начин за промяна освен с буксата. ?мам скутера от скоро, но за 600 км съм адски доволен особено от ускорението 0-30 км. На светофарите не им се вярва на повечето коли, но искам и аз поне 70 км/ч да мога да развивам. С гелови акумулатори съм и разбираемо за сега се държат добре, но като започнат да си отиват искам и аз да мина на LIFePo4.

Здравей,
супер - Motoretta са много красиви, преглеждах ги докато търсех.
Повечето контролери, които не са програмируеми могат да се манипулират лесно, но само ускорението. Става с удебеляване на шунта, който мери и ограничава тока на контролера. Моя оригиналния Jonway e до 35 Ампера, като съм го вдигнал малко до 40 А. За скоростта е малко по-сложно - може да е програмируем твоя контролер и да е софтуерно ограничен.

Това ми е контролера



#10 ЧеЗе

ЧеЗе

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 76

08 ноември 2019 - 00:27

Благодаря ти за отговора. Само не каза колко ти е излязла новия пакет батерии до БГ? Ще го снимам моя контролер и ще го видиш, но ми изглежда подобен на твоя. Нямам идея програмируемите дали са доста различни на вид. Аз съм на 72V и не виждам как ще увелича скоостта с повече волтове понеже такава LiIon/LiFePO4 батерия ще стане адски скъпа. Дано мога да мина с подобна на твоята батерия в комбинация с моя контролер. ? на моя пише, че е на 35А.

#11 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

08 ноември 2019 - 11:09

Привет,
подобна готова батерия доставнена от Китай излиза 700 - 800 USD с включен транспорт, отделно ДДС, митница и т.н. в БГ. С неясно качество, елементи и конструкция. Батерията, която аз съм монтирал е сглобена от мен от 30AH LiFePo4 клетки, с електроника по мой избор и с мои настройки осигуряващи повече брой цикли. Конструкцията също стана много добре като здравина, устойчивост на вибрации, но това ще го уточня след като прегледам детайлно след 2-3 хил.км. Примерно има китайски пакети, които са едни голи клетки увити в термо фолио. Себестойността се получи в подобен порядък, защото не съм използвал най-евтините възможни клетки, BMS и материали, а компромис като качество/цена. ?нъче марките в тази област са безумно скъпи.

Примерно намерих някаква интересна оферта за  LIIon за 680 USD без доставка, ДДС и т.н.. LiFePo4 са малко по-скъпи, предполагам има оферти. ?май предвид, че при доставка от Китай, ако се наложи да се прави рекламация връщането обратно е практически невъзможно или безмислено.
3000W 72V 35AH Electric Bicycle Battery 50A BMS and 5A Charger

#12 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

08 ноември 2019 - 11:19

Благодаря ти за отговора. Само не каза колко ти е излязла новия пакет батерии до БГ? Ще го снимам моя контролер и ще го видиш, но ми изглежда подобен на твоя. Нямам идея програмируемите дали са доста различни на вид. Аз съм на 72V и не виждам как ще увелича скоостта с повече волтове понеже такава LiIon/LiFePO4 батерия ще стане адски скъпа. Дано мога да мина с подобна на твоята батерия в комбинация с моя контролер. ? на моя пише, че е на 35А.

Сигурно има софтуерно ограничаване. Питай производителя. Ако не може да се премахне ограничението можеш да смениш контролера. Би трябвало при 72 волта да имаш 70 км/ч без ограничения. Зависи и от мотора обаче. Нов контролер струва 50 - 100 USD, такъв със софтуерни настройки 200 - 300 USD.

#13 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

08 ноември 2019 - 11:21

... При контролера има една букса, която е за ограничаване на скоростта. ......

Ако искаш снимай и това - откъде идват кабелите към тази букса? От двигателя ли?

#14 ЧеЗе

ЧеЗе

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 76

08 ноември 2019 - 23:04


Сигурно има софтуерно ограничаване. Питай производителя. Ако не може да се премахне ограничението можеш да смениш контролера. Би трябвало при 72 волта да имаш 70 км/ч без ограничения. Зависи и от мотора обаче. Нов контролер струва 50 - 100 USD, такъв със софтуерни настройки 200 - 300 USD.
Питах производителя и казват, че има софтуерно ограничение, но не искат да ми го махнат или да ми кажат как става :) Не знам обаче дали ми казват истината.

#15 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

05 май 2021 - 14:02

Повече от 6 хил.км в София с новата батерия :)
Няма ли фенове на електричките?

Замислям нещо такова
https://youtu.be/Izc5InEMEho

#16 Balabanov

Balabanov

    НАПРЕДНАЛ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 1099

05 май 2021 - 23:49

За сега са сравнително малко и се ослушват. Преди време беше модерно с водородните клетки и трябваше някъде около 10-тина години да се минат за да отпадне като вариант, виж на газ има. Това като алтернативи от стандартната...
Аз ще вмъкна защо не съм фен, в основни точки а не основните са много, но те са от личен характер...
1. Високата цена на батериите.
2. Малък пробег с едно зареждане.
3. Дълго време за зареждане.

#17 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

07 май 2021 - 09:43

За сега са сравнително малко и се ослушват. Преди време беше модерно с водородните клетки и трябваше някъде около 10-тина години да се минат за да отпадне като вариант, виж на газ има. Това като алтернативи от стандартната...
Аз ще вмъкна защо не съм фен, в основни точки а не основните са много, но те са от личен характер...
1. Високата цена на батериите.
2. Малък пробег с едно зареждане.
3. Дълго време за зареждане.

Така е, икономически неизгодно е все още. Особено за автомобил. Плюс това зареждането не е като да сипеш гориво за 5 минути и продължаваш. Освен това местата за зареждане клонят към нула, или пък отиваш да зареждаш, а някой си е включил неговата кола в контакта :). Какво правиш?
При този вариант скутер като моя зареждането е от стандартната мрежа 220 в, т.е.не става в обществено достъпните зарядни станции. Което пък означава, че само в къщи или в офиса можеш да го правиш и си е само и единствено за градско. Освен това ти трябват по-добри уреди за да следиш колко е консумацията и колко остава :) (което повечето от стандартните модели нямат). Засега не ми трябва, но мисля да тествам някаква електроника с преход за зареждане в публичните зарядни станции - за занимавка.
На мен ми върши супер работа за ежедневно придвижване до офиса - 30 км отиване и връщане. Ако батерията изкара 10 хил.км, ще е и финансово ефективно, т.е. първите  7-8 хил.км са за избиване цената на батерията, а след това практически ще се кара с нулеви разходи, защото разхода е 2 квтч на ден, което е 20-30 ст.

#18 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

07 май 2021 - 09:51

Относно пробега - 100 км е напълно достатъчно за София. В момента съм с 60 км пробег и това не е достатъчно. Може би за до 2 кв двигател поне 40 Ач батерия е оптимална.

#19 Balabanov

Balabanov

    НАПРЕДНАЛ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 1099

07 май 2021 - 12:53

Преди време бях смятал, сега може и да са напреднали нещата, но когато бяха пресни по сметки батерията би следвало да издържи в най-добрия случай около 30 000 км, което мен лично ме съмнява. Но като сметнеш инвестицията, цялата тая обремененост със зареждането и ги съпоставиш примерно с един 125/250cc скутер който гори около 3, 4 л/100км в града и...

#20 jelev_k

jelev_k

    НОВ ПОТРЕБ?ТЕЛ

  • Активни
  • 14
  • МестонахождениеСофия
  • Скутер:Jonway MSG 1000W electric

10 май 2021 - 13:53

Преди време бях смятал, сега може и да са напреднали нещата, но когато бяха пресни по сметки батерията би следвало да издържи в най-добрия случай около 30 000 км, което мен лично ме съмнява. Но като сметнеш инвестицията, цялата тая обремененост със зареждането и ги съпоставиш примерно с един 125/250cc скутер който гори около 3, 4 л/100км в града и...

:D ще ви кажа по-нататък. Ако изкарам 10 хил.плюс км с тази батерия, ще се върже супер сметката. Няма и никакви обслужвания.

Безаварийно каране на всички!