53-54 cm XS
55-56 cm S
57-58 cm M
59-60 cm L
61-62 cm XL
63-64 cm XXL
Как да си купим мотоциклетна каска?
Доста знания са нужни преди да си изберете единствената част от екипировката, която би ви спасила живота. Заредете се със знания преди покупката.

За всеки нов моторист, покупката на каска може да всява повече страх от избора на мотор. Ако той/тя не е чел/а по темата, не е разпитвал множество хора за информация, а е купувал от прозореца в края на разпродажбите или е бързал да приключи преди да яхне новия си мотоциклет “втора-ръка”, и в резултат да си купи каска, която изглежда както желае, или онази, която ви препоръча дилъра. Да направите подобно нещо значи значително да намалите удоволствието от ездата, отколкото ако си изберете подходяща каска за вашата глава.

Можете да намерите каски, като този Nolan, предлагащи всички екстри, но вие можете да не ги искате или да не са ви нужни.
Дори опитен моторист, който само си подменя старата каска, може да открие, че процеса е смущаващ и труден. Дилърите могат да не внасят марката, модела или големината, която ви интересува. Можете дори да не сте сигурни за големината. Приятели могат да ви предложат съвет относно мярката или удобството, който обаче да не е подходящ за вашия случай, защото главата ви е различна. Съществува лабиринт от сертификации и опции, в които не сте сигурен. В ума си може да имате специфични изисквания за шарките. ? не знаете кои предлагат най-добрата защита.
Защо да се притеснявате тогава?
Нека спрем за секунда и да дискутираме въпросите, че е по-вероятно да претърпите катастрофа ако носите каска. Всички изследвания по темата от САЩ и други страни показват, че мотористите, които носят каски катастрофират по-рядко, имат по-малко наранявания и при тях по-рядко настъпва смърт. При тях е по-малко вероятно да страдат от дълготрайни или постоянни увреждания причинени от травми на главата или врата. Каска, която е преминала DOT стандарта, предоставя значителна защитa ако се блъснете. Чрез намаляне нивото на шума, каските всъщност могат да ви помогнат да чувате другите звуци по-добре. Чрез намаляне на напрежението от вятъра, те ви поддържат активни по-дълго време. Чрез предпазване на очите ви от вятъра, каските ви позволяват да виждате по-добре.
Шлемът (full-face helmet) ще ви предпази от разсейване на вниманието, ако голямо насекомо се удари в лицето ви. ? ако си купите каска със светли и/или ярки цветове, вие ще сте по-видим в движението и останалите участници ще ви забелязват по-лесно.

В априлският брой от 2003 е включено сравнение на отварящи се каски, включително и на този Arrow.
За да ви помогнем в търсенето на най-добрата каска за вас, ние сме направили следващите указания, организирани в 10 стъпки започвайки с най-важните въпроси, и продължавайки със заслужаващите по-малко внимание.
Ако търсите отваряща се каска, вижте сравнението на седем от тях в секцията Аксесоари и екипировка.
1. DOT Сертификация
Една каска е неизползваема, ако не осигурява защита. ? онзи стикер D.O.T. (Department of Transportation) е вашата подсигуровка, че когато денят X дойде, каската ще се представи на ниво. D.O.T. стандартът (официално определен в Federal Motor Vehicle Safety Standard no. 218) изисква, наред с всички други неща, че каската ще поеме значителна част от енергията на сблъсъка, ще предотврати навлизането на предмети в каската и че има закопчаваща система, която издържа значителни натоварвания.
D.O.T. стандартът работи по следния начин: Ако производител се сетифицира, че произведената каска преминава през D.O.T. тестовете, той може да прави и продава каската с D.O.T.-стикер. Отдел на D.O.T. отговарящ за тези неща, периодично купува каски и ги изпраща на независими лаборатории за тестове, които да подсигурят, че каските отговарят на стандарта. D.O.T. предоставя резултатите на сайта си под формата на “преминал/не преминал”. Каска, която не премине тестовете означава, че “пропуска” твърде много енергия или закопчаващата система се е провалила. Резултатите се намират на сайта на NHTSA.

Каски се тестват в лаборатории като Head Protection Research Labratory. Тестове с изпускане на главо-подобна форма измерват способностите на каската да абсорбират енергия от сблъсъка.
Може да има друг случай, в който да е по-изгодно да си купите каска, отговаряща на другите стандарти, имайки предвид тези на Snell. Обаче когато производител си е направил труда да премине тестовете на Snell и D.O.T., той обикновено си е направил труда да ви осигури и други екстри и ползи. Всъщност разликата между защитата на каска-украшение, която не отговаря на никакви стандарти, и каска от нисък клас, но сертифицирана от D.O.T. е голяма – като разликата между живота и смъртта или разликата между плода и зеленчука. Докато разликата между D.O.T. каска и Snell каска е сравнително малка.

Въпреки, че тази Harley каска изглежда като украшение, всъщност тя е направена така, че да премине тестовете на D.O.T. и ще осигури значителна защита в областите, които покрива. С коя да е плитка каска, изключително важно е да направите “изхлузващ тест” дискутиран тук.
Фондация Snell Memorial има полезна информация за купувачите на каски на сайта си.
?ма много разлики между фалшивите каски и D.O.T.каските, но една от най-важните е използването на пореста полистиренова (ESP) пяна (прилича на стиропор) за пълнеж. Всъщност точно тази пяна абсорбира енергията на удара. Поемайки енергията, пяната се смачква. Тя не е еластична, за разлика от гумения пълнеж, който осигурява удобството на каската. Веднъж смачкана, пяната е загубила енерго-поемащата си способност, което е причината каската да се смени, след като тя е поела удар при катастрофа. Търсете ESP-пълнежа, ако имате някакви съмнения дали каската е D.O.T. сертифицирана или не.
2.Задържане върху главата
Една каска е безполезна ако не се задържа, когато я сваляте неочаквано. С малък тест трябва да проверите дали каската, която ще купувате, остава на главата ви. Поставете я на главата си и закопчайте ремъка, така че да чувствате натиск в брадичката. Сега хванете задната част на каската и се опитайте да я изхлузите от главата си, като я избутате нагоре или я издърпате напред. Дори и да ви боли, не трябва да можете да свалите каската. Това трябва да е тест по-скоро за каски-половинки, или каски с отворено лице, но ние сме виждали и шлемове, които не издържат този тест за някои мотористи. Собственикът на списанието (Анди Чърни) има такава форма на главата, че множество каски просто се изхлузват. Затова той трябва да е сигурен, че каската ще остане на главата му, и винаги използва този тест, когато си купи нова. На повечето каски ремъка се закопчава преминавайки през 2 D-образни халки. Въпреки, че има множество бързо закопчаващи се токи и други подобни приспособления въведени през годините, ние считаме двойните D-халки за най-ефективна, удобна и подходяща закопчаваща система.

Важен тест преди покупката или дори използването на каска е “изхлузващ” тест. При добре закопчан ремък хванете задния край на основата на каската и се опитайте да я изхлузите от главата си, като я дърпате напред. Но не спирайте, само защото ви е заболяло. Ако успеете да я свалите – купете си друга каска.
Федералните власти се опитват да преразгледат стандартите за изхлузване на каската, но единственият стандарт, който трябва да продължавате да спазвате, е дали можете да изхлузите каската от главата си по описания по-горе начин.
3. Размер
Част от задържането зависи от размера. Повечето каски се продават заедно с упътване за размер и прилягане. Повечето търговци на аксесоари също имат някаква подготовка за изпробването и прилягането на каски. На първо място, каската трябва да прилепва толкова добре, че да е стабилна, когато си заклатите главата наляво-надясно, отгоре-надолу или започнете да я въртите настрани. Шлемовете трябва да обхващат също и бузите и долната челюст, така като горната и страничните части на главата. Каска, която е твърде хлабава, може да се изхлузи при катестрофа, а твърде стегнатата е неудобна (погледнете следващата точка). Ако каската стои само на върха на главата ви, скоро може да стане неудобна. Подходящ размер означава, че каската прилепва така, че кожата да се движи ако се опитате да свалите каската.

Шлемът трябва да обхвща скулите също толкова вимателно, колкото и останалата част от главата. Тази тук изглежда малко голяма.
Фактът, че носите размер M на една марка, не означава, че друг модел на марката със същата големина ще ви става. Въпреки, че моят размер е L, понякога се нуждая от XL от същия производител, а се случва да намеря и M, който да ми е удобен.
4. Удобство
Каската се поставя наравно със седалката на мотоциклета сред факторите, които могат да превърнат дългата езда в удоволствие или агония. Ако отделите време и усилия да намерите най-подходящата каска за вашата глава, те ще се възвърнат многократно, превръщайки дългите преходи в удоволствие (дори по-голямо, отколкото ако карате избощо без каска). В определението за удобството се крият малко трикове, но там се крие и разликата да обичате или да мразите вашата каска, затова ние ще му отделим време да го дискутираме. Купувачът ще трябва да си отдели време за да определи дали неговата каска е удобна.

Renegade на Arai е любимец на доста хора заради удобството си
Някои хора се кълнат, че няма такова нещо като удобна каска. Веднъж ние екпериментирахме с подобен моторист и го направихме вярващ, след като му предоставихме 40 модела за тестване, от които той можеше да избира както си иска. Въпреки, че след първоначалните опити той все още заявяваше, че няма удобна каска, скоро намери няколко, които му бяха удобни. Той срамежливо призна, че един от шлемовете в най-високия клас, който неизненадващо беше Arai, наистина е удобен. Ние го пратихме да покара няколко седмици с шлема. Първоначално каза, че се чувствал леко клаустрофобично, но впоследствие повярва. Скоро след това си купи един (с цвят, който го удовлетворяваше) и оттогава си язди с него – същия модел и тип.
Впечатленията на мотористите потвърждават няколко неща. Първо, отново става ясно, че всеки може да си намери подходяща каска, ако инвестира време да опита не една и две, но най-често това няма да бъде евтин модел. Потвърджава се, че шлемовете обикновено са найудобни, въпреки, че някои мотористи намират по-удобни някои модели от каските с отворени лица.(Не познаваме човек, коойто да подходи към ситуацията непредубедено и възможността да опита доста каски и тогава да каже дали плитка (половинка) каска е по-удобна за дълъг път.) Залисва се чувството, че много мотористи, дори такива с опит, просто са нямали достатъчно възможности да опитат достатъчно каски за да открият такава, която им пасва. Може да се наложи да направите няколко търговеца, за да намерите гразмера, модела и марката, в която главата ви да се чувства удобно. Също така се потвърди, че добре познатите марки най-вероятно ще са най-комфортни.

Тази Lazer Century каска показва няколко елемента, които се включват за да се направи една каска удобна. Меко-гъбестия пълнеж и начинът, по който той успокоява главата и ушите е жизнено важен. Проветряването играе значителна роля, а екстри като плака за брадичката, намаляваща шума от вятъра, могат също да помогнат
От големия опит, който имам сравнявайки каски, марката шлемове, който най-добре пасва на най-голям брой хора, е Arai. Компанията прави няколко модела с различни форми, които подхождат на различни глави. Също така се предлагат няколко взаимозаменяеми подбрадници за различните модели, така че да пасват на различни типове брадички. Почти толкова популярна е и Shoei (която на мен лично ми пасва по-добре от кой да е Arai или друга марка). Другите марки, които също пасват идеално на мои приятели са AGV, Nolan, FM, HJC и Bieffe. Тка или иначе пазарът на каски не е малък. Моделите постоянно се променят и подобряват. Новата версия на каска, която е била неудобна преди, може да ви пасне идеално с новата си форма. А може да стане и обратното. Например аз много харесвах Shoei RF-200, но RF-700 е стъпка назад по отношение на комфорта. Текущото поколение, RF-900, обаче ми пасва по-добре и от предишните две. Други производители, за които се смяташе, че правят евтини каски, са положили усилия и сега правят много добри модели в техните най-добри линии. Пазарът се променя и марките, които са били най-удобни преди време, вече може да са позагубили пазарни позиции, докато тези, на които не си обръщал внимание преди 5 години, да са излезли с едни гърди напред.
Основните фактори, които правят една каска удобна, са голямо количество пълнеж за удобство (меката пореста гъбоподобна пяна, която се докосва до главата ви), добро уплътнение около ушите (не върху ушите), ролка за врата, която попада в основата на главата, и липсата стърчащи и убиващи елементи в каската (най-често причинени от заключващия механизъм на визьора или ремъка).

Напоследък се увеличават уникалните и смислени детайли, които се предлагат към каските. Този Schuberth Concept има малко отделение за първа помощ и инструкции за махане на каската (което може да е важно в отваряща се каска, с нейната заключваща се лицева част).
Каска, която ви пасва добре, би трябвало да се поставя трудно заради пенестите компоненти, които изолират шума от вятъра, и които трябва да са по-малки вътре каската. Ако поставянето на каската е твърде лесно и без съпротивлението на подобни елементи, то е твърде вероятно тя да е шумна. Малко по-тясна е по-добре отколкото ако е свободна, тъй като вътрешната част ще улегне и сбие леко, напасвайки се по главата ви.
Когато купувате каска, не я слгаяйте на главата си за да я свалите веднага след това. Поставете я и я позиционирайте правилно (което означава да използвате горната част на отвора за очи или лице, като малък сенник срещу слънцето). Каската трябва да остава на място, дори и без да я закопчавате. След това закопчейте ремъка и оставете каската на главата си за известно време. 15 или 20 минути е добър тест. Позволете й да улегне. Не трябва да има места с напрежения. Те обикновено се появяват около слепоочията, над ушите или челото. Каската трябва да оказва равномерно напрежение навсякъде, без твърди места. Ушите ви не трябва да са притиснати, но ако ги чувствате уплътнени и звуците малко заглъхнали – това е добре. Това ще блокира звука на вятъра, което ще ви предпази и всъщност ще подобри чуваемостта на други, по-важни звуци.
Едно от предимствата да познавате търговец на мото-аксесоари е, че той може да ви позволи да покарате с каската, която смятате да купите. Ако имате такава възможност – възползвайте се. В противен случай попитайте дали можете да върнете каската след половин или един час срещу по-голямата част от сумата. Тест с езда може да ви разкрие много неща за шум или напрежение при скорости, как звукът на двигателя влиза в каската и други под. Някои каски може да са по-шумни ако сте зад ветропредпазителя или пък да имат други проблеми, които да се появяват само при каране. Arai Renegade, една от популярните каски сред екипа на Motorcycle Cruiser, ми пасна много добре при пробата и изглеждаше да ми стане любима. Когато обаче покарах с нея, имаше някаква въздушна обтекаемост и шум, които леко ме притесняваха. Другите хора обаче нямаха подобен проблем, което означаваше, че има проблем само с моята глава, но подобен тест би ми дало парченце информация, ако смятах да я купувам.
Дали теглото на каската има значение? Тежката каска не изглежда да има повече недостатъци по отношение на безопасността (и може да има дори предимства, ако по-голямото тегло идва от повече абсорбиращ ESP пълнеж). Може би, защото винаги съм носил тежки каски, теглото никога не ми е правило впечатление. Дори каските като на прасенцето Порки, които пробвахме преди години, не ми изглеждаха тежки (обаче може би всичко идваше от останалите недостатъци, които имаха). Забелязал съм, че тежките каски предполагат по-голяма стабилност на мотори, чиито ветроупорни стъкла създава люлеене и клатене. За тези, които искат леки каски, съществуват няколко изненадващо леки модела, дори шлемове, но аз мисля, че теглото е по-маловажен фактор от няколко други.

Тази DOT лепенка е добра осигуровка, че каската ще осигурява добра защита, когато имате нужда от нея. Сертификата на Snell включва и допълнителни тестове, включително и за качество.
Можете да чуете някой да казва, че тежките каски (или че дори всички каски) могат да предизвикат травми на врата. Това не е истина. Всъщност е вярно точно обратното. Мотористи с каска получават по-малко наранявания в областта на врата.
Преди да си изберете каска, пробвайте много модели и марки. Ако една марка изглежда удобна, опитайте други модели от същия клас с подобна форма, но с малко по-различен интериор.
Следва продължение....