

Електрически мотопед (скутер) Jonway MSG 1000 W – впечатления и подобрения
#1
30 октомври 2019 - 14:24
Преглеждам периодично форума и отдавна се каня да отворя тема за електрическите скутери/мотопеди. От миналия сезон карам Електрически мотопед (скутер) Jonway MSG 1000 W и като цяло съм фен на електрото. Нямам опит с ДВГ моторите за скутери, мотоциклети и подобни. В темата искам да споделя впечатления от скутера, както и подобренията, които съм направил и планирам да направя. Ще се радвам да намеря електроентусиасти и въобще надявам се да е полезна тема, предвид навлизащите електрически превозни средства.
Това са параметрите е скутера, закупен нов от вносителя Елмотив ООД.
Не успявам да пусна снимки, ще се пробвам по-надолу.
Параметри
Двигател: постоняннотоков, безколекторен
Номинална мощност: 1000 вата
Максимална мощност: 1500 вата
Контролер: синусоидален, 60 V 1500 вата
Батерии: 60 V 20 Ah, оловно-киселинна, силиконова (гелова), тягова
Пробег (60 V 20 Ah): 50 ± 5 км.*
Зарядно устройство: 60 V 3 A
Време за зареждане: 4 - 5 часа
Максимална скорост: 45 км/ч
Окачване: предни и задни хидравлични амортисьори
Други: задна скорост, регулируемо окачвне, място за багаж под седалката, LED светлини
Джанти/ Гуми:12 инча алуминиеви ; 120/ 70/ 12
Спирачки: предни и задни хидравлични дискови спирачки
Светлини: светодиодни - габаритни, къси и дълги
Общо тегло: 100 кг. / 220 кг. технически допустима маса
В момента е на 6500 км, направени от Април 2018 до сега. Ползвам скутера ежедневно в София за ходене до работа, което е около 25 км в двете посоки. Регистриран е в КАТ.
Като цяло впечатленията ми са положителни. Миналата година го карах в оригиналният му вид до средата на Ноември. Пробегът е ОК – до 50 км с едно зареждане, скоростта на равен участък е до 55 км/ч, което в началото ми изглеждаше малко, но е достатъчна за нашите пътища. С тази скорост обаче не е приятно да се кара по Цариградско шосе, бул. Брюксел и подобни ...

#2
30 октомври 2019 - 20:19
Качи снимки да го видим.
#3
04 ноември 2019 - 11:42
Виж за центъра е направо супер

Не правят ли по- мощни китайчета?
#4
06 ноември 2019 - 13:51
малко снимки, от интернет са, но това е скутерчето.


Виж за центъра е направо супер

В оригиналния вид скутера е подходящ за градска среда, ускорението при тръгване също не е добро. За съжаление оловните батерии са най-евтиния вариант, но имат недостатъци. Най-големият им проблем е, че имат малък живот (до 300 цикъла), което в общи линии означава, че в края на първия сезон при ежедневно плозване от 30-35 км капацитета им пада на 70%. Т.е.с оловни батерии мотопедът е ОК дългосрочно при ежедневен пробег 5-10 км, при което няма да има нужда от нови батерии 4-5 години.
#5
06 ноември 2019 - 15:53
#6
06 ноември 2019 - 22:15
Вариантите за повече цикли заряд/разряд, които са обосновани с разумни цени в момента са LiIon (около 800 цикъла), LiFePO4 (около 2000 цикъла) или LTO батерии (около 15000) – различни технологии литиеви батерии, с по-ниско тегло, повече мощност и т.н. Предлагат се много варианти с китайски произход, прегледах и офертите на няколко български производители, които ги асемблират, но накрая прецених, че най-добре е да си сглобя сам пакет, по мои критерии, размери и параметри. Китайските пакети, примерно от AliExpress са от елементи с много ниско качество, доколкото разгледах чуждите форуми много често и окабеляването им не е ОК, което е един излишен риск и пак трябва да я преправяш. Българските производители пък ми предложиха цена, която ми изглеждаше висока, при положение, че имам някакви базови познания по електроника и не виждам смисъл да я плащам и пак да има риск от некачествени елементи и сглобка.
Относно скоростта – при безколекторните двигатели скоростта (оборотите) е пропорционална на напрежението. Т.е.ако вдигнеш напрежението ще се вдигнат оборотите, съответно скоростта. Другия вариант е да смениш електродвигателя с такъв с повече обороти/волт (kV). В моя случай тествах хъб мотора и до 72-76 волта показа нормална работа, температура и т.н. Затова го оставих и реших да подменя контролера и батерията.
За батерия се спрях на LIFePo4 - 22 или 24 клетки от 30 AH, с максимален ток до 100 ампера, от китайски, изпитан доставчик. Оказа се малко по-трудно да се направи надеждна, здрава и непромокаема конструкция, но след няколко варианта се получи добре. Първият сглобен вариант е 22 клетки х 3,2 V = 70,4 V – номинално. Т.е. от 60 V вдигам захранването на 70,4 V. Тествам от 800 км и скоростта по равен участък е до 70 км/ч, по нагорнище не пада под 45, а ускорението при тръгване е напълно задоволително. Не съм карал обаче нормален мотор или скутер за да направя сравнение ?. Пробегът с едно зареждане при каране моя стил е над 60 км – напълно достатъчно за Софийските ми маршрути. Надявам се след два сезона пробегът да не е паднал наполовина, но ще видим. Би трябвало да е ОК и по-добре от литиево-йонните клетки. Също планирам да добавя още 2 клетки и да вдигна напрежението на 76,8 V. Клетките се свързват последователно в пакет, а цялата сглобена батерия се управлява от електроника (BMS). Електрониката не позволява презареждане, преразреждане и осигурява мониторинг на клетките, напрежението, тока, температурата и т.н. Всички литиеви батерии са много претенциозни относно зареждане и презареждане, като надхвърлянето на определени стойности е ключово за живота им. Примерно разряд под 2 волта на една клетка прецаква целия пакет.
Контролера така и не го смених, въпреки че поръчах от KLS-S серията на Kellycontroller. Но и това ще стане като прибера скутера за зимата. Освен всякакви ръчни настройки, този контролер има функция за зареждане (регенериране) на батерията, което е интересно.
https://kellycontrol...com/shop/kls-s/
Малко снимки - не можах да закача линкове от Google Photos
#7
06 ноември 2019 - 22:36
?ма още за довършване - багажното отделение (в което за щастие остана място за каска) трябва да се изолира и уплътни. LCD дисплея мисля да го вкарам под стъклото и да разкарам аналоговия скоростомер и километража.
Новата батерия може да се вади лесно - което ще е добре за презимуването, понеже не държа моторетката в гараж. А с втора батерия със същите размери (която влиза под седалката) може да се удължи на 120 км пробега.
#8
06 ноември 2019 - 23:00
#9
07 ноември 2019 - 09:03
Здравей,
супер - Motoretta са много красиви, преглеждах ги докато търсех.
Повечето контролери, които не са програмируеми могат да се манипулират лесно, но само ускорението. Става с удебеляване на шунта, който мери и ограничава тока на контролера. Моя оригиналния Jonway e до 35 Ампера, като съм го вдигнал малко до 40 А. За скоростта е малко по-сложно - може да е програмируем твоя контролер и да е софтуерно ограничен.
Това ми е контролера
#10
08 ноември 2019 - 00:27
#11
08 ноември 2019 - 11:09
подобна готова батерия доставнена от Китай излиза 700 - 800 USD с включен транспорт, отделно ДДС, митница и т.н. в БГ. С неясно качество, елементи и конструкция. Батерията, която аз съм монтирал е сглобена от мен от 30AH LiFePo4 клетки, с електроника по мой избор и с мои настройки осигуряващи повече брой цикли. Конструкцията също стана много добре като здравина, устойчивост на вибрации, но това ще го уточня след като прегледам детайлно след 2-3 хил.км. Примерно има китайски пакети, които са едни голи клетки увити в термо фолио. Себестойността се получи в подобен порядък, защото не съм използвал най-евтините възможни клетки, BMS и материали, а компромис като качество/цена. ?нъче марките в тази област са безумно скъпи.
Примерно намерих някаква интересна оферта за LIIon за 680 USD без доставка, ДДС и т.н.. LiFePo4 са малко по-скъпи, предполагам има оферти. ?май предвид, че при доставка от Китай, ако се наложи да се прави рекламация връщането обратно е практически невъзможно или безмислено.
3000W 72V 35AH Electric Bicycle Battery 50A BMS and 5A Charger
#12
08 ноември 2019 - 11:19
Сигурно има софтуерно ограничаване. Питай производителя. Ако не може да се премахне ограничението можеш да смениш контролера. Би трябвало при 72 волта да имаш 70 км/ч без ограничения. Зависи и от мотора обаче. Нов контролер струва 50 - 100 USD, такъв със софтуерни настройки 200 - 300 USD.
#14
08 ноември 2019 - 23:04
Сигурно има софтуерно ограничаване. Питай производителя. Ако не може да се премахне ограничението можеш да смениш контролера. Би трябвало при 72 волта да имаш 70 км/ч без ограничения. Зависи и от мотора обаче. Нов контролер струва 50 - 100 USD, такъв със софтуерни настройки 200 - 300 USD.

#15
05 май 2021 - 14:02

Няма ли фенове на електричките?
Замислям нещо такова
#16
05 май 2021 - 23:49
Аз ще вмъкна защо не съм фен, в основни точки а не основните са много, но те са от личен характер...
1. Високата цена на батериите.
2. Малък пробег с едно зареждане.
3. Дълго време за зареждане.
#17
07 май 2021 - 09:43
Аз ще вмъкна защо не съм фен, в основни точки а не основните са много, но те са от личен характер...
1. Високата цена на батериите.
2. Малък пробег с едно зареждане.
3. Дълго време за зареждане.
Така е, икономически неизгодно е все още. Особено за автомобил. Плюс това зареждането не е като да сипеш гориво за 5 минути и продължаваш. Освен това местата за зареждане клонят към нула, или пък отиваш да зареждаш, а някой си е включил неговата кола в контакта

При този вариант скутер като моя зареждането е от стандартната мрежа 220 в, т.е.не става в обществено достъпните зарядни станции. Което пък означава, че само в къщи или в офиса можеш да го правиш и си е само и единствено за градско. Освен това ти трябват по-добри уреди за да следиш колко е консумацията и колко остава

На мен ми върши супер работа за ежедневно придвижване до офиса - 30 км отиване и връщане. Ако батерията изкара 10 хил.км, ще е и финансово ефективно, т.е. първите 7-8 хил.км са за избиване цената на батерията, а след това практически ще се кара с нулеви разходи, защото разхода е 2 квтч на ден, което е 20-30 ст.
#18
07 май 2021 - 09:51
#19
07 май 2021 - 12:53
#20
10 май 2021 - 13:53

Безаварийно каране на всички!
![]() малко нестандартен проект28 мар 2014 ![]() |
|
![]()
|